Ze zijn de tel kwijt geraakt. Maar Sandra Schouten en Ronald van Kleef hebben inmiddels honderden gesprekken gevoerd met bewoners van de Bloemenbuurt. Om ze te informeren over de aanstaande vernieuwing in de Didam wijk of om gewoon even te praten.

Sandra Schouten en Ronald van Kleef zijn buurtcoaches van Plavei. Ze gaan dagelijks met huurders in gesprek. Als er problemen zijn, maar ook bij grootschalige projecten zoals in de Bloemenbuurt. Vandaag ontmoeten we Sandra en Ronald in de speciale infowoning die Plavei heeft ingericht aan de Irisstraat 1 in Didam. Daar wordt drie keer per week een spreekuur gehouden voor buurtbewoners. Ook deze donderdagmiddag melden zich huurders met vragen. “Huurders kunnen met hun vragen bij ons terecht”, vertelt Ronald nadat hij een huurder te woord heeft gestaan. “Wij nemen de tijd om te luisteren en mee te denken over een oplossing als er problemen zijn”.

Spreekuur
Met het oog op de grootscheepse vernieuwing, renovatie en nieuwbouw in De Bloemenbuurt is besloten om drie keer per week een spreekuur te houden. Daarnaast gaan de klantcoaches op huisbezoek. Sandra Schouten: “Huurders waarderen het dat Plavei de tijd voor ze neemt. Dat stukje aandacht is belangrijk. In deze wijk gaat veel gebeuren en dat betekent dat er soms emotioneel gereageerd wordt. Mensen die hier jaren wonen, zien hun woning misschien verdwijnen. Dat is ingrijpend, dat moet je goed uitleggen en je moet een luisterend oor zijn. Die rol past ons wel. Bij de bewoners thuis vertellen hoe het zit en hoe het verder gaat.

Op dit moment bezoeken we de bewoners van wie de woning wordt gerenoveerd. In deze fase van de wijkvernieuwing is het vooral nog algemene informatie. Maar als later dit jaar de werkzaamheden daadwerkelijk in de Crocusstraat beginnen, zullen de gesprekken en vragen toenemen, verwacht Ronald. “We proberen in contact te blijven en onze huurders op de hoogte te houden waar mogelijk. Wij begeleiden bewoners van de te slopen woningen ook in het sociaal plan wat Plavei heeft opgesteld. Als je moet verhuizen dan kun je gebruik maken van een verhuisregeling, krijg je voorrang op een nieuwe woning, noem maar op. Dat leggen we goed uit.”

Het werk als klantcoach is echt niet altijd eenvoudig, maar Sandra Schouten geniet wel van de contacten met huurders: “Het is mooi om iets te kunnen betekenen voor de mensen. Het wordt gewaardeerd.”